9/15/2013

lördag skärgården

blir massa inlägg här nu ikväll men vill även berätta vad jag hade för mig i lördags!.

Lördagen började med att jag gick upp nio, åt mysfrukost med familjen, sedan tog vi oss ut till ljusterö där vi har våran båt. Pappa skulle fixa lite så då passade jag på att fiska lite! och hörni ojoj vad mycket abborrar det var! alltså ju i den viken vi ligger i så har detta fenomen varit förut också!
För det är nämligen så att vid vissa tider på åren så blir abborrarna som galna där och är som i stora stim. Om man slänger i ett drag så anfaller 40-50st abborrar draget och slåss om att få tag på det. Det ser rent ut sagt ut som pirayor, lite läskigt men väldigt fascinerande. Så i princip är det ingen sport för du lägger i draget och vevar sedan in det och på har du en abborre.
Det roliga var att alla abborrar som var i viken nu var dräktiga(heter det så på fiskar?) honor så alla vägde minst 0,5kg helt galet.

Jag fiskade iallafall ca 10 min och fick upp sammanlagt 3kg abborre, kunde lätt fått mer men vi var tvungna att åka..
Så jag och pappa la ut båten och åkte sedan ut på vattnet för att ta oss till norrtälje där vi förvarar båten under vintern. Tog cirkus 4h, väldigt härligt att för en sista gång få känna på skärgården lite, speciellt då vi knappt varit ut något denna sommar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar