1/30/2013

För mig är inte musik en text. För mig är musik en känsla.


 För många så är en bra låt en låt där texten berör de på något sätt. Men som min rubrik talar så lyssnar jag inte på texterna. Om en låt är bra eller dålig det är melodin som avgör.
En låt kan för mig vara hur bra som helst sen kan någon annan komma och  säga att de icke tycker om låten och då om jag frågar varför så beror de på att texten är töntig/meningslös/inge speciell osv. Men det som gjort den bra för mig kan ha varit en viss bit i låten som fick hårstråna att resa sig på armen.
Jag har alltid varit intresserad utav musik och det är nog det som gjort min syn på musik. När jag hör en låt så lyssnar jag på hur de har komponerat låten, hur de gör med olika höjningar, jag kan höra en låt och bli irriterad på att de inte spelar på ett visst sätt för då, enligt min åsikt, så kommer den bli bättre. Det är jätte viktigt hur personens röst passar in osv. Jag är ett väldigt stort fan av killar som har fina röster, exempel på detta som nu kommer upp i skalen är Elvis och Freddie Mercury. Artister som fanns på 70-80-talet har i regel mycket mörkare och klara röster och som är klockrena på att hålla ton. Killar som Håkan Hellström osv har jag svårt för just för deras röst, jag får liksom inte den där wow känslan när jag hör musik liknande hans. Hans texter är bra och vältänkta men som sagt jag lyssnar inte på texter, eller jo visst jag lyssnar men som sagt det är inte texten som tilltalar mig. 

Jag har en hemlig talang! Om en låt är bra så börjar jag rysa. Alltså då menar jag inte bara låtar som jag tycker är bra. Oftast de låtar som får mig att rysa första gången jag hör de är dessa låtar som sedan blir populära. Haha udda men typ sant! 

För att avsluta detta inlägg så tänkte jag skriva mer noggrant vilka genrer jag lyssnar på, eller vilka låtar som är mina favoriter men det är just det som är problemet. Jag har ingen favorit genre. Jag lyssnar låt för låt och bedömer sedan. T.ex. om Lady Gaga kommer med en bra låt så är inte hon min favorit artist då tycker jag bara om just den låten. Så ja ni som känner mig vet huuuuuur varierad musik jag har haha. 
Typ rap, hiphop, rnb, reggae, pop, jazz, 60-tal, 70-tal, 80-tal, disco, opera, country, kärleksballader, schlager, svensk hiphop, indie pop(ny stark favorit), skönsjungande gitarrspelande pojkar. listan kan bli lång. Detta är då ett problem för om jag säger att jag gillar en låt av, vi säger 50cent, så tror folk jag kan allt om den artisten men icke så är fallet. 

När jag lyssnar på låtar så spelar jag upp "musikvideos" i huvudet eller tänker olika filmscener som låten skulle passa in på, vem vet jag kanske i min framtid blir en superkänd filmregissör, går alltid att drömma iallafall! nu ska jag avsluta detta inlägg innan det blir alldeles för mastigt, här får ni låten jag just för tillfället lyssnar på. Puss och kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar